چگونه درختان گردو را جابجا کنیم؟

درخت گردو در ایران اهمیت بالایی دارد، از این رو افراد در کاشت و نگهداری آن تلاش زیادی می کنند. اما گاهی به دلایل مختلف نیاز به جابجایی درخت از یک محیط به محیط دیگر است. از بین رفتن خاک منطقه، ساخت و ساز، آتش سوزی و ... از جمله دلایلی هستند که می توانند منجر به جابجایی درخت گردو شوند. در اینجا نکته مهم این است که چه زمانی نیاز به جابجایی درخت گردوست؟ بعد از جابجایی درخت گردو آن را باید در چه محیطی نگهداری کرد؟ 

جابجایی درخت گردو یک راه حل برای جلوگیری از قطع و نابود شدن آنهاست. برای مثال می توان درختان گردوی یک منطقه با شرایط آب و هوایی بد را جابجا و به محیطی با شرایط آب و هوایی مناسب منتقل کرد که این امر منجر به بالا رفتن کیفیت درخت های گردو در منطقه هم خواهد شد.

 

چرا جابجایی درخت گردو در ایران اهمیت ویژه ای دارد؟

ایران با تولید 11.4 درصد از گردوی جهان، بعد از آمریکا و چین در رتبه سوم جهان قرار دارد. بر اساس امار سال 1376 استان همدان با تولید 16 در صد از گردوی کشور سهم بیشترین سهم را در این زمینه دارد. این بهره برداری می تواند موجب اسیب به خاک و یا اکوسیستم منطقه شود. آفات، تغییر آب و هوایی و بسیاری موارد دیگر نیز می تواند شرایطی را ایجاد کند که نیاز به جابجایی این درخت شود و با توجه به عمر طولانی و ارزش بالای این درخت، جابجایی درخت گردو اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند.حال ببینیم چه شرایطی برای این جابجایی مورد نیاز است.

 

جابجایی درخت گردو

 

نیاز های اکوسیستمی برای جا به جایی درخت گردو

در جابجایی درختان، نیاز های اکوسیستمی آن ها اهمیت بسیار بالایی دارد که این قضیه برای درخت های گردو نیز صادق است. آب و هوا، بارندگی و خاک از جمله این شرایط اکوسیستمی می باشند.

آب و هوا: آب و هوای محیطی که جابجایی درخت گردو، به آن مقصد صورت میگیرد بسیار مهم است، زیرا درخت گردو از جمله درختانی است که در فصل های مختلف به گرما و سرما بسیار حساس است. در تابستان دمای بالای 38 درجه موجب سوختگی پوست سبز گردو و چروکیده و یا پوک شدن مغز آن میشود. رطوبت نسبتا کم و دمای بالای 40 درجه نیز آسیب جدی به محصولات وارد میکند. دمای پایین در فصل گرما نیز آسیب زننده است. درخت گردو در فصل زمستان در دوره خواب زمستانی میتواند تا دمای منفی 11 درجه را تحمل کند ولی در فصل گرما و دوره رشد، دمای منفی دو درجه آسیب زننده بوده و میتواند موجب از بین رفتن برگ ها، شاخه ها و گل ها شود. درخت گردو برای رشد و باروری مناسب به خواب زمستانی مناسب نیاز دارد. در غیر این صورت ممکن است در دوره رشد با خشک شدن گل ها و سر شاخه ها مواجه شود. در نتیجه همانگونه که دمای پایین در تابستان آسیب زننده است، نبود سرمای مناسب در زمستان نیز به محصولات آسیب میزند. مقاومت ارقام مختلف درخت گردو نیز با یکدیگر متفاوت است. باید یادآوری کرد که زما ن مناسب برای جابجایی درخت گردو در زمان خواب زمستانی آن میباشد. در نتیجه هنگام جابجایی درخت باید توجه ویژه ای به دمای هوای محیط در فصول مختلف داشته باشید.

بارندگی: هنگام جابجایی درخت باید به میزان و زمان بارندگی منطقه توجه کنید. در مناطقی که به صورت سالیانه 800 میلی متر بارندگی دارند میتوان بدون نیاز به آبیاری، درخت گردو را به آن مناطق جابجا کرد اما اگر از این رقم کمتر باشد نیاز به آبیاری تکمیلی دارد. رطوبت و بارندگی در اواخر بهار و تابستان نیز میتواند موجب آسیب به این درختان شود. از آنجایی که درخت گردو با تغییرات محیطی ناسازگار است در مناطقی که از نظر محیطی مساعد نیستند جابجایی درخت به صورت نهال نتیجه بهتر و درصد موفقیت بالاتری داشته است.
خاک: خاک یکی از مهم ترین عناصر در جابجایی درختان به ویژه درخت گرده می باشد. قبل از جابجایی باید خاک رویی ، خاک زیرین ، زهکشی ، واکنش شیمیایی خاک (pH) و قابل استفاده بودن عناصر مختلف مورد آزمایش قرار گیرد. میزان اسیدیته خاک بر جذب مواد غذایی تاثیر زیادی دارد. درخت گردو در مقایسه با درخت میوه های دیگر به خاک خنثی تری نیاز دارد. علاوه بر حاصل خیزی و زهکشی مناسب خاک رویی، خاک زیرین نیز باید به گونه ای باشد که ریشه ها پس از کاشت بتوانند تا عمق سه متر رشد کنند. در نتیجه باید عاری از سنگ، خاک رس سفت و لایه های غیرقابل نفوذ باشد. این امر هنگام جابجایی درخت به صورت نهال از اهمیت بالاتری برخوردار است.

 

جابجایی درختان میوه

 

جا به جایی و کاشت درخت گردو

درخت گردو دارای ریشه عمیق و گسترده میباشد که امر جابجایی را دشوار تر میسازد. همانطور که گفته شد باید جداسازی در خواب زمستانی درخت بوده و همچنین سه روز قبل از جابجایی آبیاری شود تا مواد مورد نیاز را درون خود داشته باشد. برای انتقال نهال عمق ریشه را به اندازه خود نهال در نظر بگیرید و هنگام جداسازی علامت گذاری زاویه تابش نور را فراموش نکنید تا پس از جا به جایی درخت آسیب کمی دیده باشد. دقت کنید که توپ ریشه را درون محفظه پلاستیگی یا پارچه ای قرار دهید تا آفتاب آن را از بین نبرد. سپس در مقصد جابجایی، حفره ای با عمق دو الی سه برابر ریشه ایجاد کنید. اگر خاک مقصد خشک بود آن را آبیاری کنید. به خاطر داشته باشید مالچ پاشی نیز تاثیر مثبتی بر این فرایند میتواند داشته باشد. توجه داشته باشید که درخت را در سریع ترین زمان ممکن جابجا کنید. پس از جابجایی ممکن است روند رشد درخت برای مدتی متوقف شود که این امر طبیعیست.

 

جابجایی درخت گردو توسط ایران کاملیا

 

شرکت ایران کاملیا

همان طور که گفته شد جابجایی درخت گردو از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. شرکت ایران کاملیا با سال ها تجربه در زمینه پرورش، کاشت و جابجایی درختان و مشاوره در این امر، می تواند شما را از صفر تا صد این مسیر همراهی کند. مناطق کاری این شرکت به صورت شناور در مناطق مختلف تهران و اطراف تهران، مانند: دماوند، فشم، میگون شهریار و ...میباشد. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 09365011604 با ما در تماس باشید.

پرسش و پاسخ‌ها