نکاتی مهم در جابجایی درخت

نکات مهمی هستند که حتما باید در زمان نگهداری از درخت دانست که برای طول عمر مفید درخت بسیار مهم و موثر است به طور مثال: جابجایی درختان بایستی در زمان و مکان صحیح اجرا شود چرا که در غیر این صورت می تواند با مشکلات جدی از جمله از بین رفتن ریشه گیاه و مرگ درختان مواجه شود. بهترین زمان انتقال درختان فصل بهار و فصل پاییز می باشد.

 

جابجایی درختان

برای اینکه بتوان در عملیات جابجایی درختان موفق عمل کرد لازم است به یک سری نکات و جزئیات توجه داشته باشیم که به این منظور کسب اطلاعاتی در خصوص روش های انتقال، زمان انتقال، نوع زمین انتقالی و ... از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. در این مقاله سعی بر آن داریم شما دوستان را در خصوص اهمیت انتقال صحیح و نحوه انتقال و نکات ریز و درشت آن آشنا کنیم لطفا با ما همراه باشید.

در زمان انتقال درخت به دلیل تغییر در توانایی جذب آب به دلیل از بین رفتن برخی از ریشه هایش با مشکلاتی مواجه می شود که در این میان شما باید دقت داشته باشید که هیچ ریشه ای بی آب نماند که این امر سبب از بین رفتن ریشه های باقی می شود. و با از بین رفتن ریشه درختان بزرگ، ترکیبات هورمونی و تولید دوباره ریشه نیز از بین خواهد رفت که این هورمون ها نقش ذخیر کردن کربوهیدرات ها دارا بوده و با کاهش آنها، توانی گیاه نیز به طبع کاهش می یابد. در حالت کلی می توان بیان کرد که قدرت یک درخت در حفظ مقاومت خود پس از مراحل انتقال، موفقیت و یا عدم موفقیت کاشت را مشخص می کند. توجه داشته باشید که جابجایی هر درختی به ارزیابی کامل نیاز داشته و این موضوع یک چهارچوب کلی ارزیابی را می طلبد.

- آیا درخت مربوطه، از لحاظ اندازه امکان جابجایی را دارد؟
- آیا درخت مدنظر آنقدر سلامت هست که تحمل یک جابجایی اساسی را داشته باشد؟
- محل مناسب جایگزین با توجه به شرایط بسیار کدام است؟
از جمله یک سری ارزیابی هایی می باشد که می تواند به موفقیت مراحل جابجایی کمک کند.

 

جابجایی درخت

 

جابجایی درختان به روش روت بال

جابجایی درختان در انواع روش های مختلفی قابل اجرا می باشد که یکی از روش های آن روت بال بوده و در این شیوه از جابجایی برای گیاهان با قطر تنه بیشتر از 5 سانتیمتر کاربرد بسیار خوبی را دارا می باشد. در روش روت بال درخت به همراه خاک اطراف ریشه بایستی انتقال داده شود و قبل از شروع به اجرای جابجایی باید درخت را هرس کرد. هرس سنگین در این روش توصیه نمی شود. در این روش خاک توپی شکل و گونی پیچ شده ریشه درختان باید به مقدار دو سوم از گستره تابج درخت باشد و به این منظور می توانیم از سایه انداز درخت به همان مقدار به سمت تنه درخت نشانه گذاری نمود. در میزان توپ ریشه و شکنندگی خاک اطراف آن، جنس خاک و نوع درخت بسیار تاثیرگذار می باشد. البته در نظر داشته باشید این میزان به طور تقریبی نیم متر در درخچه های کوچک و درختان همیشه سبز کوچک بسیار مناسب خواهد بود. و برای درختان همیشه سبز متوسط و درختان با قطر تنه 11 سانتی به بالا، میزان توپ ریشه ها بین 5 تا 5.1 متر می باشد.

 

زمان جابجایی درخت

بهترین زمان جابجایی درختان فصل بهار و پاییز می باشد. درختان خزان کننده در بهار یا پایان فصل زمستان یعنی همزمان با شروع آب شدن یخبندان تا زمانه جوانه زنی برگ ها باید جابجایی را انجام داد. و زمان انتقال در فصل پاییز از زمان شروع تغییر رنگ برگ ها تا شروع یخبندان می باشد. همانطور که اشاره کردیم بهترین زمان برای جابجایی درختان فصل بهار و پاییز می باشد اما در برخی مواقع به دلیل نوع درخت و شرایط آنها می توان انتقال را به فصل بهار موکول کرد. در صورتی که قصد دارید اجرای انتقال درختان را در فصل پاییز انجام دهید بهتر است انتقال درختان همیشه سبز را زودتر انجام دهید تا برای تشکیل ریشه جدید زمان کافی را داشته باشند. درختان همیشه سبز به حدود 6 هفته زمان قبل از شروع یخبندان به تشکیل ریشه نیاز دارند.

 

جابجایی درختان بزرگ

 

بررسی میزان موفقیت یک انتقال

برای موفقیت در انتقال و جابجایی درختان بایستی یک سری نکات را در نظر داشته و رعایت کرد با توجه به اینکه انتقال سبب وارد شدن تنش به درختان می شود و در برخی مواقع این تنش می تواند سبب از بین رفتن جلوه ظاهری و مرگ درختان شود از این رو حساسیت های لازم در انتقال و جابجایی گیاهان و درختان را باید در اولویت فعالیت خود قرار داد.

 

انتخاب مکان جابجایی درختان

برای انتقال درختان ابتدا باید بررسی های لازم از مکان مبدا و مکان کاشت مجدد داشته باشیم که با توجه به شرایط مختلف زیست محیطی تا حد امکان برابر باشند. توجه داشته باشید که ویژگی های خاک، عامل مهم محدود کننده بقای گیاهان به شمار می رود از این رو نامناسب بودن خاک می تواند مانع رشد درختان شود.

 

مراحل جابجایی درخت

 

مراحل جابجایی ماشینی

یکی دیگر از روش های جابجایی درخت، جابجایی ماشینی می باشد که در سال های اخیر بسیار مورد توجه و انتخاب مخاطبان واقع می باشد که در ادامه به مراحل جابجایی ماشینی اشاره کرده ایم:

- تیغه های دستگاه را به شکل کاملا باز با بهره مندی از بازوهای هیدرولیکی در موقعیت بالاتر از سطح خاک قرار می دهیم.
- با تیغه های بالا رفته به درخت نزدیک می شویم و دستگاه را به صورت صحیح در مجاورت درخت نگه می داریم.
- توجه داشته باشید که فاصله درخت تا هر یک از تیغه ها یکسان باشد.
- دستگاه به صورت هیدرولیکی بسته خواهد شد.
- بخش انتهایی دستگاه به سمت پایین رفته و به درون خاک تیغه ها را حرکت می دهد.
- پس از قرار گرفتن صحیح تیغه ها به پایان مرحله اول عملیاتی خواهیم رسیم.
- تیغه های قاشقی شکل، خاک و ریشه را به شکل پیوسته و به شکل توپی از عمق خاک برداشت می کند.
- در نهایت به صورت عمودی درخت از زمین خارج می گردد.

پرسش و پاسخ‌ها