جابجایی درخت جایگزین قطع درختان

جابجایی درخت جایگزین قطع درختان یکی از مهمترین راهکارهایی است که می توان به جای قطع کردن درخت یا از بین بردن آن در یک محل به خاطر وضعیت نامناسب یا مشکلی که ایجاد کرده است، انجام شود. در این مقاله می خواهیم با معرفی درخت و اهمیت آن، به روش های جابجایی درخت جایگزین قطع درختان پرداخته و آموزش جابجایی درخت ها را طی سه روش بیان کنیم.

 

درخت و اهمیت آن

درخت یکی از مهمترین عناصر موجود در طبیعت است که با عناوینی همچون دار گیاهان بزرگ چوبی دیر پا نیز شناخته می شود. این نوع عنصر از طبیعت معمولا به عنوان با دوام ترین گونه گیاهی شناخته می شود که از ساقه، برگ ها، میوه ها و تنه و ریشه تشکیل شده است.درخت به عنوان مهمترین عنصر طبیعت، فواید و تاثیرات بسیاری در زندگی انسان ها داشته باشد که عبارتند از:

  • فواید اجتماعی مانند لذت بردن انسان ها، القای حس آرامش، سبک بالی و ...
  • فواید همگانی: مانند ایجاد سایه، ایجاد فضای سبز برای یک محله، زیبا سازی منظره یک محله یا کوچه و ...
  • فواید محیط زیستی: پاکیزگی و حفظ منابع آبی، حفظ محیط زیست و حفظ پناهگاه حیات وحش

 

جابجایی درختان بهترین روش جایگزین قطع درختان

راه های جابجایی درخت جایگزین قطع درختان

همانطور که می دانید ما به عنوان یک انسان وظیفه داریم تا کره زمین را از آلودگی هایی که خودمان تولید کرده ایم حفظ کنیم. بنابراین یکی از این راه ها، حفظ زمین از آلودگی و همچنین کاشت و پرورش درخت است. بنابراین در ادامه می خواهیم به معرفی راه های جایگزینی درخت بپردازیم. از جمله روش های جابجایی درخت ها می توان به موارد مختلفی اشاره نمود که به طور کلی می توان به سه روش اصلی آن اشاره کرد. این سه روش عبارتند از:

  • روش ریشه برهنه یا ریشه لخت
  • روش بسته بندی و گونی پیچ کردن ریشه گیاه
  • روش استفاده از ماشین آلات مخصوص جابجایی

 

روش ریشه برهنه یا ریشه لخت

یکی از روش های جابجایی درختان، روش ریشه برهنه یا ریشه لخت است. توصیه می شود تا روش ریشه برهنه برای درختچه های خزان پذیر که حداکثر ارتفاع آن 2 متر و حداکثر قطر تنه آنها 5 سانتی متر است مورد استفاده قرار گیرد.

از جمله مراحل جابجایی درخت ها در این روش می توان گفت:

ابتدا لازم است تا با حفظ یک فاصله مشخص، اطراف درخت را کنده و یک گودال ایجاد کنید. این کار برای دستیابی به ریشه است که می تواند با توجه به نوع گیاه، شعاع گودالی که کنده اید را افزایش یا کاهش دهد. در این روش از جابجایی درخت جایگزین قطع درختان، می توانید از یک چنگک کمک بگیرید. عمق مناسب و متداول برای ایجاد این گودال معمولا 45 تا 65 سانتی متر است.

مرحله دوم با دستیابی و مشاهده ریشه ها، لازم است تا با حفظ ریشه های اصلی، ریشه های جانبی قطع گردد.

سومین مرحله از این روش جابجایی درخت جایگزین قطع درختان عبارت است از آوردن ریشه های گیاه که باید با پارچه انجام شده و تا خشک شدن، محافظت شود. در این مرحله لازم است از وسیله ای برای برش ریشه گیاه استفاده کنید تا بدون فشار به گیاه بتوان آن را از زمین خارج کرد.

در نهایت در این روش از جابجایی درخت جایگزین قطع درختان لازم است گیاه را در محل مورد نظر قرار دهید.

جابجایی درختان کمک به حفظ سلامت محیط زیست

روش بسته بندی و گونی پیچی کردن ریشه گیاه

روش دیگر برای جابجایی درخت جایگزین قطع درختان را می توان روش روت بال یا گونی پیچ کردن ریشه گیاه دانست که معمولا برای گیاهانی که قطر تنه آنها 5 سانتی متر است کاربرد دارد. این روش به گونه ای است تا با جابجایی ریشه همراه با خاکی که در آن قرار گرفته است، هرس مجدد آن به خوبی انجام شود. از جمله مراحل این روش جابجایی درخت جایگزین قطع درختان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

لازم است در مرحله اول به اندازه یک سوم از قسمت سایه انداز درخت، به سمت تنه آن پیشرفته و شروع به علامت گذاری نمایید.

حال لازم است تا درخت به همراه خاک آن به شکل یک توپ گونی پیچ شود و به محل جدید منتقل گردد. این کار بهتر است در همان روز و بلافاصله انجام شود. خاک اطراف درخت که به شکل یک توپ است، معمولا برای درخت هایی با قطر تنه 11 سانتی متر می تواند به شعاع 5 تا 5.1 سانتی متر باشد.

در این روش بهتر است که 24 ساعت قبل از حفاری، بهتر است خاک را آب بدهید تا عملیات حفاری راحت تر انجام شود. همچنین محل چاله جدید باید 2 تا 3 اینچ معادل 5.1-7.6 سانتی متر بزرگتر باشد.

 

استفاده از ماشین آلات مخصوص جابجایی درخت

سومین روشی که می خواهیم برای جابجایی درخت جایگزین قطع درختان بیان کنیم، روش جابجایی درخت با ماشین آلات مخصوص آن است که می تواند مزایا و معایبی داشته باشد.

از معایب این روش لازم است بدانید:

هزینه بالا

عدم کارایی در اماکن خاص از جمله داخل خانه ها، اماکنی که شلوغ هستند و در فضاهای باریک و تنگ

امکان ایجاد یک مشکل یا حادثه در هنگام جابجایی مانند برخورد با لوله های آب، سیم های برق یا ...

در این روش با استفاده از یکسری ماشین آلات خاص، عملیات کنده کاری و حفر یک گودال مناسب برای درخت انجام می شود. همچنین معمولا در این روش، مانند روش دوم خاک اطراف ریشه نیز برداشته شده و پس از انتقال به محل در جایی که ویژگی های خاک قبلی را دارد، کاشت می شود. توجه شود که در این روش، انتخاب یک فصل و آب و هوای مناسب برای روز جابجایی مهم است. همچنین اگر درخت در مکان قبلی به خوبی رشد کرده است، باید مکان جدید نیز دارای ویژگی های آن خاک قبلی باشد.

 

استفاده از ماشین آلات سنگین در جابجایی درختان

 

نکات دیگر در مورد جابجایی درخت جایگزین قطع درختان

در پایان می خواهیم به چند نکته برای قبل و بعد از جابجایی درخت اشاره کنیم.قبل از جابجایی درخت لازم است تا از مواد مخصوصی برای گیاه استفاده شود تا از زنده ماندن درخت زمانی که در ریشه قرار ندارد، اطمینان حاصل شود. همچنین قبل از جابجایی درخت، لازم است از سلامت آن مطلع شده و یا مشکل آن را برطرف کنید. همچنین پس از کاشت درخت در محل مناسب لازم است تا عمق محلی که در آن قرار می گیرد را کنترل کرده تا مانند محل قبلی باشد. آبیاری درخت پس از کاشت در محل جدید مسئله مهمی است که باید با توجه به نوع درخت و جنس خاک و دما انجام شود.

پرسش و پاسخ‌ها